Zorgen dat alles binnen gemeente Zoetermeer blijft draaien. Dat is waar ICT-helpdeskmedewerker Jasper Jaworski zich voor inzet én in vastbijt. ‘Als laptops niet werken of als er een probleem is met het netwerk, heeft dat impact op collega’s door het hele bedrijf’, vertelt hij. ‘Als je onze organisatie als organisme bekijkt, kun je de helpdesk het beste vergelijken met het centrale zenuwstelsel. Daarom is het belangrijk dat we problemen zo snel mogelijk oplossen.’

Ontwikkelkans

Jasper is inmiddels 7 jaar in dienst bij de gemeente. Hij begon zijn loopbaan als bode en maakte vorig jaar de overstap naar de afdeling Informatie en automatisering (I&A). Jaspers affiniteit met techniek kwam pas na een tijdje aan het licht. ‘Als ik vroeger een computerprobleem had, vroeg ik een vriend om hulp’, grapt hij.
Toch kreeg Jasper als bode vaak vragen van technische aard. ‘Toen ik merkte dat ik er best handig in werd, wilde ik er verder in groeien. De overstap naar I&A voelde als een mooie kans om mezelf verder te ontwikkelen en nieuwe dingen te leren.’

Van doelgroepregister naar kansrijk carrièrepad

Het traject van Jasper naar de ICT-helpdesk was niet vanzelfsprekend. Na zijn hbo-opleiding kreeg hij een autistische burn-out, waardoor werken even niet ging. Via het doelgroepregister kwam hij uiteindelijk bij de gemeente terecht. ‘De gemeente gaf me de kans om te ontdekken waar ik goed in ben. Er werd niet gekeken naar eventuele beperkingen, maar juist naar mijn potentie. Dat waardeer ik enorm.’
Toen Jasper aangaf zich verder te willen ontwikkelen, kreeg hij daar alle ruimte voor. ‘Ik had interesse in techniek ontwikkeld en mocht als gevolg daarvan snuffelstagedagen doen bij de ICT-helpdesk. Het voelde goed en er ontstond een mooie match. Dat de gemeente mij de mogelijkheid heeft gegeven om over te stappen naar de helpdesk terwijl ik geen IT-opleiding heb, zegt veel over hoe de organisatie met medewerkers omgaat.’

Onderzoeken en verbeteren

Op een gewone werkdag komt Jasper als een van de eersten op kantoor. ‘Ik check de meldingen die via het ticketsysteem zijn binnengekomen. De ene keer gaat het om een defecte laptop, de andere keer om een netwerkkabel die vervangen moet worden. Ook configureer ik nieuwe laptops, doe ik vooronderzoek voor specialisten, zorg ik dat werkplekken in orde zijn én dat spullen klaarstaan als er bijvoorbeeld een nieuwe medewerker in dienst komt.’
Wat Jasper vooral leuk vindt, is het stukje onderzoek en verbetering. ‘Als ik een probleem tegenkom, wil ik graag uitzoeken wat er aan de hand is. Soms is het een simpel probleem met een kabel, maar het ligt ook wel eens ingewikkelder. Dat onderzoeken vind ik superleuk. Ik zou op termijn dan ook graag doorgroeien naar een functie waarbij ik meldingen behandel die meer onderzoek vergen. De wat lastigere casussen waarbij je echt moet puzzelen en analyseren wat er misgaat. Waarom komt een mail de ene keer bijvoorbeeld wel, en de andere keer niet aan? Hoe meer ik kan uitzoeken, hoe leuker ik het vind.’
Jaspers ambitie om meer complexe storingen te onderzoeken omschrijft hij met een knipoog als zijn "Sherlock Holmes-kant". ‘Ik vind het gaaf om verbanden te leggen en dieper in de oorzaak van problemen te duiken. Dat maakt het werk uitdagend en interessant.’

Een gezellig en hecht team

De sfeer binnen het team van de ICT-helpdesk is volgens Jasper heel ontspannen en open. Dat geldt overigens voor het hele team van I&A. ‘Op de afdeling werken ontzettend gezellige mensen en iedereen kent elkaar goed’, zegt hij. ‘We borrelen regelmatig, hebben een eetclubje en gaan regelmatig met elkaar naar de bioscoop. We delen dus veel met elkaar, ook onze passie voor horrorfilms bijvoorbeeld. De humor en gezelligheid maken het werk nóg leuker.’
Is er een drempel om collega’s om hulp te vragen? Jasper vindt van niet. ‘En dat maakt dat problemen snel worden opgelost. Als ik ergens niet uitkom, stuur ik gewoon een berichtje in de chat: “Heb je even tijd? Ik loop vast.” Niemand kijkt daar gek van op en iedereen helpt elkaar. Die informele sfeer maakt dat ik me hier thuis voel.’

Een moderne en open organisatie

Jasper merkt dat mensen soms een ouderwets beeld hebben van werken bij de gemeente. ‘Ze denken dat iedereen hier in pak en stropdas rondloopt en dat alles formeel en hiërarchisch is. Dat klopt helemaal niet. We zijn juist modern en ruimdenkend. Iedereen is hier welkom en volledig zichzelf. De sfeer is losjes en open, en dat maakt het een heel fijne plek om te werken.’

Ook werken bij gemeente Zoetermeer?

Zie jij jezelf ook werken in een open en gezellig team waar je elke dag uitgedaagd wordt om problemen op te lossen? En lijkt het je leuk om, net als Jasper, te werken bij een organisatie die naar jouw talenten kijkt? Neem dan een kijkje bij onze vacatures en ontdek of er een functie is die bij jou past. We leren jou graag kennen!

Ontmoet jouw collega's

Bedrijfsvoering
IT

‘De gemeente gaf me de kans om te ontdekken waar ik goed in ben’

Zorgen dat alles binnen gemeente Zoetermeer blijft draaien. Dat is waar ICT-helpdeskmedewerker Jasper Jaworski zich voor inzet én in vastbijt. ‘Als laptops niet werken of als er een probleem is met het netwerk, heeft dat impact op collega’s door het hele bedrijf’, vertelt hij. ‘Als je onze organisatie als organisme bekijkt, kun je de helpdesk het beste vergelijken met het centrale zenuwstelsel. Daarom is het belangrijk dat we problemen zo snel mogelijk oplossen.’

Stadsbeheer
Fysiek domein

‘Je loopt hier niet tegen betonnen muren op’

Elke dag werkt Mischa Beij aan een mooier en leefbaarder Zoetermeer. Of het nu gaat om een nieuwe woonwijk, een opgeknapte straat of een groene ontmoetingsplek: samen met zijn collega's zorgt hij ervoor dat mensen prettig kunnen wonen. En dat maakt hem trots. ‘Als ik door Zoetermeer fiets, zie ik het resultaat van ons werk.’

Stadsbeheer
Fysiek domein

‘Zoetermeer heeft mijn hart’

Na een uitstapje van 11 jaar ervaring opdoen bij andere werkgevers besloot Jan Nguyen (52) zo’n 6 jaar geleden om weer terug te komen bij de gemeente Zoetermeer. Een bewuste keuze waar hij geen moment spijt van heeft. ‘De band met mijn collega’s en het werkplezier trokken me terug naar Zoetermeer.’

collega staat bij een flipover te presenteren aan collega's

Mis jouw
droombaan niet!

Kom jij met ons meebouwen aan de stad en aan jezelf?